محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 851
  • بازدید دیروز : 966
  • بازدید کل : 3633570

بلوغ جسمانی نوجوان


بلوغ جسمانی نوجوان

نام فایل : بلوغ جسمانی نوجوان

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 4

حجم : 51 کیلوبایت


بلوغ جسمانی نوجوان
   مقدمه:
 واژه نوجوان و بلوغ به گروه سني 19-10 سال اطلاق مي گردد و در واقع نوجواني مرحله بلوغ جسماني، رواني، اجتماعي و گذراز مرحله کودکي به بزرگسالي است که بلوغ جسماني زودتر از بلوغ رواني و اجتماعي  رخ مي دهد و همزمان با شروع زندگي باروري، تواناييهاي ذهني و قابليت هاي شناختي و عاطفي آنها شکل مي گيرد.
  رشد جسماني:
 رشد جسماني در مراحل اوليه بلوغ به ميزان بالايي مي رسد و شامل مرحله اي است که از آن به عنوان جهش بلوغ نام برده مي شود. در اين مرحله افزايش فوق العاده اي در قد، وزن و رشد عضلاني بوجود مي آيد، لگن دختران به تدريج پهن ميشود. رشد جسمي در دختران شامل رشد طولي استخوانهاي بلند که تقريبا در سن 18 سالگي و رشد توده استخواني حداکثر تا سن 20 سالگي کامل مي گردد. بلوغ بيولوژيکي يا جنسي در دوران اوليه نوجواني تحت تاثير هورمونها آغاز مي شود که از تغييرات بارز آن ظهور علائم ثانويه جنسي شامل رشد موهاي زير بغل و ناحيه شرمگاهي مي باشد.
همچنين اندازه اندامهاي تناسلي و پستانها در مراحل اوليه نوجواني افزايش مي يابد، شروع قاعدگي در دختران بين سنين 18-9 سالگي رخ مي دهد که مي تواند در اثر کمبودهاي تغذيه اي به تأخير افتد، همچنين پديده ديگري به نام آکنه يا جوش هاي غرور جواني در اثر اين تغييرات هورموني پيش مي آيد که نبايستي دستکاري شوند و با صابون مخصوص شسته شود .
دختران بايد بدانند که اگر قاعدگي آنها نامنظم است يا عقب مي افتد، درد، خونريزي بسيار شديد و يا کم دارند و يا اگر اولين قاعدگي آنها تا سن 18 سالگي صورت نگيرد، در صورت عدم سوء تغذيه آشکار بايد به پزشک مراجعه نمايند. انقباضات شديد شکمي و علائم پيش از قاعدگي نياز به مشاوره پزشکي دارد.
مشکلات تغذيه اي:
 نوجواني دوران رشد سريع جسماني و افزايش نيازهاي تغذيه اي به منظور افزايش توده عضلاني بدن و ذخيره سازي موا غذايي در بدن مي باشد. ميزان نياز دختران نوجوان به آهن در اين سنين بلوغ 10 درصد بيش تر از پسران است که علت آن خونريزي دوران قاعدگي است و دختران بايستی به ازاي روزهاي قاعدگي (يعني 7 روز) يا هفته اي يکبار قرص آهن مصرف نمايند.
کمبودهاي تغذيه اي که از مصرف ناکافي موادغذايي (کمتر از نياز غذايي روزانه) که در دراز مدت ناشي مي شود.
کمبودهاي خاص مانند کم خوني فقر آهن و کمبود ويتامين آ و يد.
پرخوري (سوء تغذيه ناشي از پرخوري) مصرف نامتعادل و مقدار بيش از حد مواد غذايي مانند نشاسته، شکر و چربي در دراز مدت ناشي مي شود و از تظاهرات شايع آن چاقي مي باشد.
پوسيدگي دندان، مشکل بهداشتي در ارتباط با مصرف بيش از حد مواد شيرين مانند آب نبات، شکلات، بستني ، کيک و نوشابه هاي شيرين به همراه غذا يا ميان وعده هاي غذايي مي باشد.
بنابراين بايد نيازهاي تغذيه اي افزايش يافته در نوجوان، شناسايي و عادات غذايي ذکر شده رعايت شود.
داشتن رژيم غذايي کامل و غني (شامل حبوبات، غلات، شير، گوشت و سبزيجات)
کنترل پرخوري
کاهش دريافت شيريني جات و ميان وعده هاي غذايي
انجام ورزش منظم
کنترل بيماريهاي انگلي
کنترل کمبود مواد موجود در محيط مانند فلورايد ويد
اصول و شيوه زندگي سالم نوجوان:
...


مبلغ قابل پرداخت 47,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 121

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما