محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1282
  • بازدید دیروز : 1838
  • بازدید کل : 3640200

تفاوت اسطوره و حماسه


تفاوت اسطوره و حماسه

نام فایل : تفاوت اسطوره و حماسه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 50

حجم : 277 کیلوبایت



تفاوت اسطوره و حماسه
بخش نخست
اصطلاح شناسی اسطوره :
اسطوره شناسی دانشی است که به بررسی روابط میان افسانه ها وجایگاه آنها دردنیای امروز می پردازد. اسطوره نماد زنده گی دوران پیش از دانش بشر، وبیانگر اعتقادات آن درروزگاران باستان است. اساطیر روایاتی است که از طبیعت وذهن انسان بدوی ریشه گرفته است. یعنی اساطیر داستانهایی اند کهن که معمولاً به بحث درباره آغاز ویا فرجام آفرینش می پردازد وبیانگر اشکال دگر گون شده ای آیین های باستانی هستند.
در اساطیر قوای مافوق طبیعی درامور طبیعی وانسانی شرح داده می شود ، وبحث اسطوره بر چگونگی وچیستی به وجود آمدن پدیده ها ، حتی خلقت جهان است واز پیدایش یا آفرینش چیزها وجهان با ما حکایت می کند بنا براین می توان گفت که اسطوره واکنشی ازنا توانی انسان در مقابله با درمانده گیها وضعف او در برآوردن آرزوها وترس اواز حوادث غیر مترقبه است. جاییکه تاریخ ساکت است اساطیر سخن می گوید وبه بیان اندیشه ها ، حالات ،باورها وشیوه های زندگی دراعصار پیش از تاریخ می پردازد.
بنابراین ، جهت فهم بهتر اسطوره شناسی باید گفت که دانش اسطوره شناسی در حال حاضر تنها یک بحث منحصراً ادبی ویا محدود به حوزه زبان شناسی نیست، بلکه حوزه ای است که محققان عصر جدید با دید گاهای علوم اجتماعی وانسان شناسی نیز به آن می پردازند واین حود بیانگرپهناوری قلمرو دانش اساطیری است.« پژوهشگران بررسی خود را در اطراف جنبه های گوناگون از زندگی وتفکر انسان باستانی برپایه اساطیری قرار می دهند که تاپیش از استفاده از خط ونوشتن ، سینه به سینه نقل می شده وپس از آغاز دوران خط ونوشتن به صورت مکتوب درآمده است. به سخن دیگر، انسان به محض آشنایی باخط وکتابت دست به کا ربزرگ زده وقصه ها وشعرها ، سروده ها ، افسانه ها ، نیایش ها ، آیینها دیرینه مربوط به سر زمین خود را نوشته ونگهداری کرده است. درحال حاضر همین منابع مکتوب است که به عنوان تنها دست مایه برای شناخت فرهنگهای کهن به کار می آید وگوشه هایی از زنده گی فرهنگی واجتماعی انسان باستانی را که در ابهام است بر انسان امروزی روشن می کند.»[1]
برای اینکه بتوانیم اساطیر را بهتر بشناسیم لازم است که در اغاز اسطوره را تعریف کنیم . البته این نکته را نباید فراموش کرد که ما در تعریف اسطوره بیشتر بادیدگاها روبرو هستیم تا یک تعریف مورد قبول همگان، اما آنچه در تعاریف ارایه شده اهمیت دارد وجوه مشترکات آن است . شاید هم معقول این باشد که ما به جای اینکه اسطوره را به تعریف محدود کنیم بهتر است روی وجوه مشترکات آن تکیه کنیم، ورنه توسن تعریف مارا به منزل مقصود تخواهد رساند.
قبل ازینکه دیدگاها ونظریات دانشمندان را در مورد تعریف اسطوره بیان کنیم لازم است در مورد « واژه اسطوره » بحث صورت گیرد وتا اندازه یی مفهوم واژه اسطوره روشن گردد.

واژه اسطوره :
واژه اسطوره در زبان دری وام واژه ای است برگرفته شده از زبان عربی "الاسطوره" و " الاسطیره " درزبان عرب به معنای روایت وحدیثی است که اصلی ندارد . اما این واژه عربی خود وام واژه ای است از اصل یونانی
Historia
به معنای تحقیق ، اطلاع ، شرح ، وتاریخ است ؛ درزبان عربی، اساطیر جمع مکسر واژه، اسطوره است . ودر زبان پارسی دری نیز این صورت جمع به کار می رود . اما از آن اغلت معنای مجموعه دستاورد یک قوم دراین زمینه اعتقادی مستفاد می شود. [2] واژه اسطوره درفرهنگها به معنی افسانه ، قصه ، سخن پریشان آمده است که آنرا برابر با واژه
Myth
درزبانهای اروپایی پذیرفته اند.
Myth
همان واژه یی است که درزبان های فرنگی به دوشکل
Story
قصه ،داستان ، حکایت و
History
به معنی تاریخ دیده می شود . درزبان سنسکریت واژه
Sutra
...


مبلغ قابل پرداخت 47,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 357

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما