محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1359
  • بازدید دیروز : 1818
  • بازدید کل : 3658615

کار و دین


کار و دین

نام فایل : کار و دین

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 21

حجم : 102 کیلوبایت


کلمه های کار ، تلاش ، حرکت ، عمران ، آبادی و تولید ، انسان را به نشاط در می آورد. او را از رخوت و سستی دور ساخته ، آینده ای زیباتر برای او رقم می زند . زندگی انسان بر محور کار می گردد . مظاهر تمدن بشری به طور کامل ، اثر کار مستمر و طولانی در زندگی بشر بر کره زمین است . ساختمان های بلند ، سدهای عظیم ، تونل های طولانی ، هواپیماهای غول پیکر ، کتابخانه های بزرگ ، رصدخانه ها و همه آن چه در کره خاکی وجود دارد ، حاصل عملکرد آدمی است . اثر کار فقط در ابعاد اقتصادی و تولید مواد غذایی و مسکن نیست ؛ بلکه در نظام اخلاقی و تربیتی و اجتماعی و فرهنگی نیز نقش موثری را ایفا می کند ؛ از همین رو در متون دینی به ابعاد گوناگون آن توجه داده شده و جایگاه آن را روشن ساخته اند . در این فصل ، مبانی ارزشی و بینشی کار توضیح داده می شود .
مبانی بینشی کار اقتصادی
در جهان بینی اسلامی ، کار مفهوم ویژه ای دارد و آثار آن ، تمام صحنه هستی را می گیرد و دنیا و آخرت را به هم گره می زند و پرتو و جلوه ای از کردار الاهی معرفی می شود . با توجه به مجموعه مباحث جهان بینی دینی ، جایگاه کار را مشخص می کنیم .
توحید افعالی
از اعتقادات مسلم دینی این است که تمام افعالی که در عالم رخ می دهد ، از خداوند سرچشمه می گیرد . همه آفریده اویند و امر او را اطاعت می کنند . گردش زمین و نورافشانی خورشید و ستارگان ، جریان باد و رودها ، رویش گیاه ، حرکت زنبور و تولید عسل ، همگی فعل خدا و حاصل کار او است . خداوند روزی می رساند و به آفریده شکل زیبا می دهد . او صانع و خالق و زارع است . اسامی متعدد خداوند (مصور ، صانع، خالق ، رزاق ، معطی ، زارع) همگی از انجام کار نشان دارد .
. واقعه ، آیه 64 ؛ یس ، آیه 34 ؛ نحل ، آیه 11 و 12 ؛ طه ، آیه 50 .
در این جهان بینی ، صنعتگر و کشاورز واقعی خدا است و صنعتگران و کشاورزان در جهت او عمل می کنند. به تعبیر امام خمینی «رحمه الله» ، «ذرات موجودات در عالم فعال هستند ، همه کارگرند . کار بر همه عوالم احاطه دارد . از اول با کار عالم موجود شده است . کارگر مبدا همه موجودات است . حق تعالی مبدا کارگری است و فعال است»
. روح الله موسوی خمینی ، صحیفه امام ، ج 7 ، ص 172 .
. بر این اساس، سر منشا کار ، خداوند متعالی است و او همه عالم را به کار و فعالیت وا داشته است .
خلافت انسان
خداوند ، انسان را به نیکوترین صورت و سیرت درآورد و او را جانشین خود در زمین قرار داد . او مظهر اسما و صفات خداوند است ؛ باید عالم را به تسخیر درآورد و وارث زمین شود و زمین را با کار و تلاش خود از عدالت سیراب سازد . همان طور که خداوند زمین را حیات می بخشد و به موجودات روزی می رساند ، آدمی نیز جانشین خداوند است و در جهت اراده او ، باعث تحقق صفات الاهی بر زمین می شود .
همسویی و هماهنگی با مجموعه عالم
تمام ذرات عالم در کار و تلاشند و با کار خود ، خداوند را ستایش می کنند . لحظه ای از فرمان و حمد او سر نمی پیچند . زنبور با تولید عسل ، و درخت با ثمر دادن و ابر با بارش باران ، خدا را تسبیح می کنند . در این عرصه ، انسان تلاشگر با دیگر موجودات هماهنگ است و سهم خود را در عالم رقم می زند و انسان بیکار و به دور از تلاش از مورچگان پر تلاش هم کم تر است . آن گاه که انسان به رودهای پر خروش ، بادهای خوش نسیم و جانوران دریا و خشکی نظر می اندازد ، سیارات و ستارگان در گردش را مشاهده می کند ؛ همه را در فعالیت می بیند و احساس هماهنگی با طبیعت و مجموعه عالم هستی ، او را به کار بر می انگیزاند .
کار و هدف آفرینش
هدف از آفرینش انسان آن است که با عمل صالح ، جایگاه خود را در نظام عالم بهبود بخشد و تکامل خود را تحقق دهد . خداوند می فرماید :
او است که مرگ و زندگی را پدید می آورد تا شما را بیازماید که کدام انسان ، عملش نیکوتر است .
. ملک ، آیه 2 .
ما آن چه را بر زمین است ، زینت آن قرار دادیم تا بیازماییم که کدام یک عملش نیکوتر است .
. کهف ، آیه 7 .
غایت خلقت انس و جن ، عبادت و شناخت خداوند است
. ذاریات ، آیه 56 .
و کار نوعی عبادت شمرده می شود .
عمل نیک انسان ، هدف آفرینش موجودات دیگر
...


مبلغ قابل پرداخت 45,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 151

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما