محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 153
  • بازدید دیروز : 1838
  • بازدید کل : 3639071

ارزشيابي توصيفي 27 ص


ارزشيابي توصيفي 27 ص

نام فایل : ارزشيابي توصيفي 27 ص

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 31

حجم : 7 مگابایت


ارزشيابي توصيفي :
مقدمه :
ارزشيابي تحصيلي يكي از عناصر مهم و اساسي برنامه هاي درسي و نظام هاي آموزش و پرورش جهان محسوب مي شود . دراكثر دايرة المعارف هاي كه به موضوع نظامهاي ملي آموزش و پرورش كشور ها مي پردازند عنوان ارزشيابي از عناوين برجسته اي است كه مورد توجه قرار مي گيرد .
در كشور ما ، سالهاي سال ارزشيابي تحصيلي از يك سنت خاصي پيروي كرده است از بررسي آيين نامه و دستورالعمل هايي كه توسط نهاد عالي سياست گذازي يعني شوراي عالي آموزش و پرورش ( در آغاز شوراي عالي معارف و سپس شوراي عالي فرهنگ ) تصويب شده است . ( از سال 1303 تاكنون ) رويكردي يكسان ديده مي شود ، ارزشيابي مبني بر امتحان ( كتبي ، شفاهي ) پرسش كلاسي كه آنهم نوعي امتحان است ، با ملاك هاي نمره ( 20- 0 ) در اين روند هشتاد ساله وجود داشته است .
در اين مقاله رويكرد جديدي را به ارزشيابي تحصيلي طرح نموده كه اين رويكرد جديد ارزشيابي توصيفي ناميده شده است و به پيشنهاد شوراي عالي آموزش و پرورش و توسط حوزه معاونت آموزش عمومي و امور تربيتي وزارت آموزش و پرورش مورد مطالعه ، بررسي و اجراي آزمايشي قرار گرفته است اميد آنكه با اين كار نگرش مناسبي براي تغيير روند ارزشيابي تحصيلي در دوره ي عمومي ايجاد شود .
تعريف :
بكارگيري مقياس مقوله اي رتبه اي ( در حد انتظار ـ نزديك به انتظار ـ احتياج به تلاش بيشتر ) به جاي مقياس فاصله اي ( 20- 0 ) و بكار گيري كارنامه اي توصيفي و ابزارهايي براي سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي دانش آموزان متناسب با مقياس مورد نظر
اهداف :
1- بهبود كيفيت فرآيند ياددهي ـ يادگيري
2- فراهم نمودن زمينه مناسب براي حذف فرهنگ بيست گرايي
3- تأكيد بر اهداف آموزش و پرورش ، از طريق توجه به فرآيند يادگيري به جاي تأكيد بر محتوي
4- فراهم نمودن زمينه مناسب براي حذف حاكميت مطلق امتحانات پاياني در تعيين سرنوشت
5- افزايش بهداشت رواني محيط ياددهي ـ يادگيري با كاهش اعتبار نمره
ضرورت ها :
C
وجود پديده كودك آزاري دراثر توجه بيش از حد به نمره
بررسي ها و تجربيات نشان مي دهد كه تهديد و تحقير و تنبيه كودكان به دليل كسب نمرات پايين پديده اي رايج در خانواده ها و حتي در كلاس ها ست . اينها مصداق واقعي كودك آزاري است ( پيوند ) و هر چه اين مسأله تشديد گردد ما در آينده با دانش آموزاني سر و كار داريم كه از نظر روحي خسته و فرسوده از اين تهديدات و تحقيرها هستند . آنها عمدتاً دچار مشكل عزت نفس پايين و يا مفهوم خود منفي هستند ، اين ويژگي ها كافي است كه فرزندان ما را در زندگي آينده ـ شغلي و خانوادگي ـ دچار ناكار آمدي نمايد .
C
هدف شدن امتحان :
ارزشيابي عنصر مهمي از يك نظام برنامه درسي و برنامه ياددهي ـ يادگيري است . ارزشيابي به قصد تعيين ميزان دسترسي به اهداف ، مشكلات و ضعف هاي فرآيند يادگيري بكار مي رود و در واقع ارزشيابي ( در اينجا امتحان ) ابزاري است براي جمع آوري اطلاعات در خصوص كم و كيف فعاليتهاي ياددهي ـ يادگيري ، نه در اين كه خود هدف و غايت اين فعاليت باشد . آنچه در عمل در كلاسهاي درس جريان دارد اين واقعيت است كه كودكان مي خوانند و مي نويسند و به اصطلاح فرا مي گيرند و به اصطلاح فرا مي گيرند براي امتحان نه چيز ديگري ، و معلم درس مي دهد و ياد مي دهد تا كودكان رباي امتحان مهيا شوند و قدرت كسب نمرات را داشته باشند ، در حقيقت در اين جا مغالطه اي رخ دادهكه چرا امتحان و ارزشيابي كه نقش وسيله را در نظام آموزشي دارد به عنوان هدف تلقي شده است .
...


مبلغ قابل پرداخت 46,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 64

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما