محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 445
  • بازدید دیروز : 1592
  • بازدید کل : 3635831

بناهاي حكومتي استان گيلان


بناهاي حكومتي استان گيلان

نام فایل : بناهاي حكومتي استان گيلان

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 8

حجم : 62 کیلوبایت


بناهاي حكومتي استان گيلان
دانستنيهايي درباره ي استان گيلان
عمارت كلاه فرنگي
اين عمارت كه در ميان پارك شهر رشت ( باغ محتشم ) جاي گرفته ، از بناهاي زيباي شهر رشت به شمار مي آيد. رودخانه ي گوهر رود با انحناي خاصي از جنوب ساختمان و باغ ، عبور كرده و زيبايي محيط اطراف بنا را دو چندان مي سازد.
باغ محتشم و عمارت كلاه فرنگي در زمان « محمد صادق خان اكبر سردار محتشم » ملقب به سردار معتمد ساخته شد.
اين بنا از بيرون ، سه طبقه به نظر مي آيد؛ در حالي كه از داخل داراي چهار طبقه است. در اطراف ساختمان ، در طبقات اول و دوم هجده ستون چوبي كار گذارده شده كه بام و بالكن طبقه دوم را بر روي خود استوار مي دارند. طبقات اول و دوم ، هر يك داراي دو اتاق است. اين اتاق ها هر يك به وسيله ي پنجره هايي ، نورگيري داخلي و تهويه ي مناسب هوا را در فصل گرم سال ممكن مي سازند.
عمارت كلاه فرنگي يك بناي چند ضلعي است. همين مسئله ظاهر زيبايي به ساختمان مي بخشد و از يك نواختي نماي بيرون آن جلوگيري مي كند. بلندترين اتاق اين عمارت ، هشتگوش  و از هر سو داراي پنجره هايي است كه رو به باغ باز مي شود.
مصالح به كار رفته در اين بنا آجر، چوب  و گچ است. از سفال هاي خمره اي قرمز رنگ نيز براي پوشش بام استفاده شده است. عمارت كلاه فرنگي مدت ها محل سكونت حاكمان و فرمانداران شهر رشت بود و بارها تعمير و مرمت  شد. در سال 1374 اين عمارت به مديريت ميراث فرهنگي گيلان واگذار گرديد و امروزه از آن به عنوان مركز آموزش هنرهاي سنتي استفاده مي شود.
بناي شهرداري انزلي
اين بنا در پارك بولوار انزلي ، ابتداي خيابان مطهري قرار دارد و در زمان شهرداري محمدعلي روشن در سال 1310 ش ساخته شده است. بنا داراي يك سالن بزرگ فوقاني و يك سالن انتظار در پايين بود. اين بنا با 1178 متر مربع مساحت ، ابتدا در اختيار سينما- تئاتر شهرداري بود و امروزه در اختيار شهرداري انزلي است.
عمارت صدري ( كاخ سرداري )
اين عمارت توسط ميرزا حسين خان صدراعظم ، در زمان اولين مسافرت ناصرالدين شاه به اروپا در انزلي ساخته شد. طول اين عمارت 20/29 متر و عرض آن 50/24 متر و در دو طبقه به مساحت 1435 متر مربع است و مساحت طبقه اول 717 متر مربع ساخته شده است. در دوره پهلوي ظاهر بنا تغيير يافت و از مصالح جديد استفاده شد. اين بنا مدتي در اختيار كنسول روسيه قرار داشت.
عمارت معتمدي
اين عمارت در سال 1235 هـ . ق توسط ميرزا عبدالوهاب خان معتمدالدوله در شهر انزلي ساخته شد و زماني در آن حاكم گيلان ساكن بود. در حال حاضر نيروي انتظامي انزلي در اين عمارت مستقر است.
قلعه رودخان
اين قلعه در 12 كيلومتري جنوب شرقي فومن و در دل جنگل هاي انبوه مناطق كوهستاني جاي دارد. اين قلعه كه به سكسار و قلعه حسامي نيز شهرت دارد، از بزرگ ترين و با عظمت ترين دژهاي نظامي گيلان و حتي ايران به شمار مي آيد و مساحت آن بالغ بر 50 هزار متر مربع است. اين قلعه در ارتفاع 600 متري و در بلندترين نقطه كوه قرار دارد.
با توجه به خاك برداري محوطه داخلي و بررسي پي بنا ، احتمالاً اين دژ به عصر ساساني تعلق دارد و در زمان حكومت سلاجقه تجديد بنا شده است. از اين رو قلعه رودخان را ا ز قلاع اسماعيليه به حساب مي آورند.
توجه به اين كه شهر فومن مدتي طولاني ، مركز حكومت گيلان بيه پس از خاندان اسحاقوند بود، اهميت اين قلعه را بيشترمحسوس مي دارد.
"رابينو" درباره اين قلعه نوشته است: "سنگ نوشته اي كه در آنجا وجود دارد نشان مي دهد كه اين قلعه به نام قلعه حسامي براي اولين بار در سال 918هجري ( 13- 1512 ميلادي ) تا 921 ( 16- 1515 م ) به فرمان "سلطان حسام الدين امير دباج بن امير علاءالدين اسحقي" مرمت گرديده است و اين سنگ نوشته از كمال الدين محمد گيلاني است و منظومه آن از "خان احمد شيرواني" و نوشته ي آن اثرِ "ابن حسين الخراساني است». هدايت خان هنگامي كه بر ضد كريمخان زند به شورش پرداخت شروع به تعمير آنجا نمود و در آنجا اسلحه و مهمات قرار داد."
اين كتيبه چند سال پيش توسط يكي از كارشناسان ميراث فرهنگي پيدا شد و امروز ، در گنجينه رشت نگهداري مي شود.
قلعه رودخان از دو بخش تشكيل شده است:
...


مبلغ قابل پرداخت 47,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 57

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما