محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 471
  • بازدید دیروز : 1235
  • بازدید کل : 3626730

بلوغ


بلوغ

نام فایل : بلوغ

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 3

حجم : 32 کیلوبایت


آرش از رفـتن به بـاشگـاه متـنـفر اسـت. الـبـته به این خاطر
نیـست که از ورزش بسکتبال، فوتبال یا سایر فعالیتها بدش
مـی آیـد. نه، به خاطر این است که از دوش گرفتن آخر بازی
در اتـاق رختـکن در مـقابل دوستـانش وحشت دارد. چون با
وجـود اینـکه جـثـه و هـیـکل دوستـانش در حال رشد و تغییر
است، بدن او هیچ تغییری نکرده و به همان حالت کودکیش
مانده است. او تقریباً از همه ی همسالانش کوتاه تر است
و صـدایش هم هـنـوز دورگـه نشـده اسـت. از ایـنـکه هـنــوز
ظاهرش مثل بچه ها مانده احساس خجالت می کند.
مريم هم معنای این تغییر را خوب می داند. قسمت بالاتنه لباس شنا، با اینکه برای دوستانش خیلی خوب در تنشان می ایستد، اما برای او به خاطر بزرگ نشدن سینه هایش، خیلی بدفُرم است. همه ی دوستانش عادت ماهیانه می شوند، اما او هنوز حتی نشانه ای از آن هم دریافت کرده است. برخلاف دوستانش که موهای بدنشان را هفته ای یکبار اصلاح می کنند، او نیازی برای اینکار ندارد چون موهای بدنش هنوز درنیامده است.
هم آرش و هم مريم هر دو از اینکه با هم سالان خود تفاوت دارند نگران هستند.
بلوغ دیررس چیست؟
بلوغ زمانی است که بدن فرد از حالت کودکی به بزرگسالی رشد می کند. بلوغ به واسطه ی تغییراتی که در بدن رخ می دهد ایجاد می شود. در دختران، سینه ها بزرگ می شود و موهای شرمگاهی رشد می کند و همچنین قاعدگی اتفاق می افتد. شکل کلی بدن نیز تغییر می کند، ران ها بزرگتر شده و انحنای بدن بیشتر می شود.
در پسران، موی قسمت های شرمگاه و  صورت رشد می کند و آلت تناسلی بزرگتر می شود. شکل بدن نیز شروع به تغییر می کند، شانه ها پهن تر شده و هیکل مردانه تر می شود.
این تغییرات به واسطه ی هورمون های جنسی صورت می گیرد (تستوسترون در مردان و استروژن در زنان) که بدن در این سنین میزان بیشتری از آنها را تولید می کند.
بلوغ طی چند سال صورت می گیرد، که سن شروع آن در افراد مختلف متفاوت است. در دختران معمولاً بین سنین 7 تا 13 سالگی و در پسران بین سنین 9 تا 15 سالگی اتفاق می افتد. البته ممکن است در برخی زودتر یا دیرتر از این سنین اتفاق بیفتد. این تفاوت در شروع سن بلوغ امری کاملاً طبیعی است.
گاهی اوقات، برخی افراد دوره بلوغ  را بدون ایجاد هرگونه تغییر در بدن خود، سپری میکنند. این مسئله بلوغ دیررس نامیده می شود.
علت بلوغ دیررس چیست؟
بلوغ دیررس دلایل متفاوتی ممکن است داشته باشد. معمولاً این مسئله در خانواده ارثی است.  ممکن است والدین، عمو، خاله، خواهرها یا برادرهای فرد نیز به این مسئله دچار باشند. این مسئله تاخیر سرشتی (دیر شکوفا) نامیده می شود و معمولاً نیاز به هیچ درمانی نیز ندارد. این نوجوانان با گذشت زمان به طور طبیعی رشد میکنند، اما این مسئله در آنها دیرتر از همسالانشان اتفاق می افتد.
مشکلات پزشکی نیز ممکن است گاهي باعث تاخیر بلوغ شود. برخی افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، فیبروز مثانه، مشکلات کلیه، و حتی آسم ممکن است در سنین بالاتری به بلوغ برسند، چون این بیماری ها رشد بدن را دشوارتر می سازند. درمان و کنترل صحیح این بیماری ها می تواند به جلوگیری از بلوغ دیررس کمک کند.
افرادی که دچار سوء تغذیه هستند نیز دیرتر از همسالان خود به بلوغ می رسند. برای مثال، نوجوانانی که دچار کم اشتهایی و بی اشتهایی عصبی هستند، معمولاً میزان زیادی وزن کم می کنند و بدنشان قادر نخواهد بود به میزان کافی رشد کند. دخترانی که بیش از اندازه به فعالیت های ورزشی سرگرم هستند معمولاً دیرتر به بلوغ میرسند چون ورزش باعث از بین رفتن چربی بدن آنها می شود و میزان معین از چربی برای رسیدن به بلوغ دختران لازم است.
...


مبلغ قابل پرداخت 47,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۵ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 59

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما