نام فایل : پايان فضيلت يا نقد تفكر اخلاقى جوامع نوين
فرمت : .doc
تعداد صفحه/اسلاید : 98
حجم : 337 کیلوبایت
پايان فضيلت يا نقد تفكر اخلاقى جوامع نوين
اشاره
پيش از اين گذشت كه كتاب «پايان فضيلت» نوشته السدير مكاينتاير بخشى از يك زنجيره متصل در باب فلسفه اخلاق است. ايشان دو كتاب « كدامين عدالت؟ كدامين عقلانيت؟» و «سه تقرير رقيب در پژوهش اخلاقى» را در يك سلسله تاليفى پس از كتاب «پايان فضيلت» تدوين نموده است. «پايان فضيلت»كتابى است كه فرهنگ معاصر غرب و آرمانهاى اخلاقى آن را به شدت مورد عتاب قرار مىدهد و در راستاى نوعى اعاده معنويت عميق به اخلاق جوامع نوين گام برمىدارد. قوت و عمق ادلهاى كه اقامه مىشود و نيز تيزبينى وى در كشف پيشفرضهاى بسيار خفى و ظريف مكاتب اخلاقى از نقاط قوت اين مجموعه سه جلدى و بخصوص كتاب «پايان فضيلت» است. (۱) نگارنده كتاب بر بررسى واقعيات تاريخى در تدوين تاملات اخلاقى اصرار فراوان دارد و پردازش تاملات اخلاقى را بدون در نظر گرفتن مسير تاريخى آن بىثمر بلكه گمراه كننده مىداند
.
اين كتاب مشتمل بر نوزده فصل است كه تاكنون تلخيص نه فصل آن با عناوين زير از نظر خوانندگان گذشته است
:
فصل اول: يك فرض نگران كننده
;
فصل دوم: ماهيت نزاعهاى اخلاقى معاصر و ادعاهاى مذهب عاطفه گروى
;
فصل سوم: عاطفه گروى ; محتواى اجتماعى و زمينه اجتماعى
;
فصل چهارم: فرهنگ عصر روشنائى وطرح فراهم آوردن توجيهى عقلانى براى اخلاق فصل پنجم: علت ناكامى طرح عصر روشنگرى در توجيه اخلاق
;
فصل ششم: برخى پيامدهاى شكست طرح عصر روشنگرى
;
فصل هفتم: واقعيت، تبيين و تخصص
;
فصل هشتم: ماهيت تعميم هاى علوم اجتماعى
;
فصل نهم: نيچه يا ارسطو
;
در فصل اخير ديديم كه آقاى مكاينتاير معتقد است كه نظريه اخلاقى ارسطو در فرهنگ يونانى، يهودى، مسيحى و اسلامى به تاييد رسيده است و به لحاظ فلسفى قويترين نظريه اخلاقى قبل از عصر جديد مىباشد. متفكران عصر روشنگرى و متفكران پس از ايشان غايتشناسى را طرد نمودند و تقدم را با قواعد دانستند. اما ارسطو ابتدا به فضائل توجه مىكند و اعتبار قواعد را با آن مىسنجد. به نظر ايشان، براى بررسى مجدد تفكر ارسطوئى بايد آن را به عنوان سنتى در نظر گرفت كه پيش از ارسطو آغاز شد و او با بهرهگيرى از آن توانست تفكرات بعدى را تحت تاثير قرار دهد و آن گذشته را به آينده پيوند زند. بنابراين، گرچه در اين سنت ارسطو جايگاهى محورى دارد ولى در عين حال، او فقط بخشى از اين سنت محسوب مىشود
...
مبلغ قابل پرداخت 45,500 تومان