محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 1592
  • بازدید کل : 3635387

حديث رفع


حديث رفع

نام فایل : حديث رفع

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 25

حجم : 151 کیلوبایت


فصل اول :
كليــات
بخش اول : بررسي سند حديث رفع
حديث رفع از جمله احاديث مشهوري است كه در كتب فقهي و حقوقي با عناوين تقريباً مشابه ذكر شده است و اكثر محدثان شيعه آن را در كتب خود آورده اند از جمله :‌
در كتاب
« خصال »
متن حديث اينگونه آمده است :
«حدثنا : احمد بن محمد بن يحيي العطار قال : حدثنا سعد بن عبد الله ، عن يعقوب بن يزيد ، عن حماد بن عيسي ، عن حريز بن عبدالله ، عن أبي عبدالله (ع) ، قال : قال رسول الله : رفع عن امتي تسعه :
« الخطاوالنسيان و ما اكرهوا عليه و ما لايعلمون و مالايطيقون و ما اضطروا اليه والحسد و الطيره و التفكر في الوسوسه في الخلق مالم ينطق بشفة »
1

مرحوم كليني و شيخ حر عاملي حديث را با اين مضمون ذكر كرده اند :
« بمرفوعه محمدبن احمد النهدي عن ابي عبدالله (ع) قال : قال رسول الله (ص) : وضع عن امتي تسع خصال : الخطاء و النسيان و ما لايعلمون و مالا يطيقون ، ما اضطروا اليه و ما استكر هوا عليه و الطيره و الوسوسه في التفكر في الخلق و الحسد مالم يظهر بلسان اويد »
2

از مقايسه اين دو متن چنين به نظر مي رسد كه تنها تفاوت در ترتيب نوشتاري فقرات مي باشد ، در روايت خصال عبارت « مالم ينطق بشفه » به تفكر در وسوسه در خلق اضافه شده و در روايت مرحوم كليني و شيخ حر عاملي عبارت « ما لم يظهر بلسان اويد » به الحسد اضافه شده است
پس نمي توان به دليل جابه جاي عبارات در متن حديث معتقد به اين شد كه اين دوحديث مستقل از هم و استناد و استنباط جداگانه از آنها مي شود .
1

حال ممكن است اين احتمال در ذهن به وجود آيد كه آيا مي توان از لحاظ سند به اين حديث تكيه كرد؟ و يا به عبارتي ، اين حديث از لحاظ سند تا چه اندازه موثق و قابل اعتماد است ؟ و آيا در خصوص راويان اين حديث اشكال برآنها وارد شده است يا خير ؟ و احتمالات ديگر ..
نظرات در خصوص سند حديث رفع
با مطالعه و تفحص در كتب اصولي و فقهي دو نظريه در خصوص سند حديث به چشم مي خورد :
الف - برخي معتقدند كه به دليل وجود « احمدبن محمدبن يحيي عطار قمي » در سلسله روات اين حديث نمي توان به سند حديث اعتماد كرد . به دليل اين كه در كتب رجالي مختلف وثاقت او مهمل و مجمل است .
...


مبلغ قابل پرداخت 46,500 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 247

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما