محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1483
  • بازدید دیروز : 1592
  • بازدید کل : 3636869

روستاي شهابيه


روستاي شهابيه

نام فایل : روستاي شهابيه

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 2

حجم : 3 مگابایت


شهابيه
موقعيت و تاريخچه
روستاي کوهستاني شهابيه از توابع بخش مرکزي شهرستان خمين با مختصات 50 درجه و 12 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 42 دقيقه عرض شمالي در 10 کيلومتري شمال شرقي شهر خمين قرار دارد.
اين روستا در محدوده کوهستاني شمال شرقي شهر خمين استقرار يافته و از سطح دريا 1740 متر ارتفاع دارد. آب و هواي اين روستا در فصول بهار و پاييز ملايم و در زمستان سرد است.
با توجه به استقرار روستاي شهابيه در محدوده جغرافيايي شهر تاريخي خمين و آثار قلعه هاي به جا مانده قدمت و پيشينه تاريخي اين روستا به دوره هاي پيش از صفويه مربوط مي شود.
نام اوليه اين روستا اره ثبت شده است که بعدها به نام اميريه و سپس به نام شهابيه و هم اکنون با نام گلدشت شهابه معروف شده است.
مردم اين روستا به زبان فارسي با لهجه محلي سخن مي گويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.
جمعيت روستاي شهابيه در سال 1385 حدود 700 نفر گزارش شده است.
درآمد بيشتر مردم روستاي شهابيه از فعاليت هاي زراعي، دامداري و باغداري تامين مي شود. گروهي نيز در امور خدماتي و توليد صنايع دستي اشتغال دارند. عمده محصولات زراعي اين روستا شامل گندم، جو، سيب زميني و پياز است.
به دليل پوشش گياهي مناسب دامداري نيز در روستا رواج دارد و گوشت و انواع لبنيات از محصولات دامي روستا به شمار مي رود. فرش و جوراب دست بافت از محصولات صنايع دستي روستاست که توسط زنان روستايي توليد مي شود.
روستاي شهابيه که در يک محدوده کوهستاني استقرار يافته بافت مسکوني متراکمي دارد و خانه هاي آن در کنار يکديگر و به هم فشرده ساخته شده اند. اکثر خانه ها در يک طبقه و به ندرت در دو طبقه احداث شده اند. مصالح به کار رفته در خانه هاي قديمي شامل خشت، گل، سنگ، چوب و آجر است. در خانه هاي جديد از مصالح آهن، آجر و سيمان استفاده شده است.
جاذبه هاي گردشگري
روستاي شهابيه به دليل اقليم معتدل کوهستاني، پوشش گياهي مناسب به خصوص در فصول بهار و تابستان مناظر و چشم اندازهاي بديع کم نظيري دارد و هر ساله تعداد کثيري از طبيعت گردان را به سوي خود جذب مي کند.
مزارع پياز روستا در فصل بهار و تابستان سرشار از سرسبزي مي شوند و درختان بلند و سر به فلک کشيده گردو و بادام در داخل و اطراف روستا مناظر بسيار زيبايي ايجاد مي کنند.
چشم انداز کوه هاي پيراموني روستا نيز بسيار تماشايي و زيبا هستند. در اطراف روستا انواع گياهان از قبيل گل گاوزبان، ختمي، خاکشير، شاتره، کاسني، شيرين بيان وگون مي رويند که کاربردهاي دارويي دارند.
در روستاي شهابيه سه قلعه قديمي به نام هاي قلعه بالايي، قلعه مياني و قلعه پاييني وجود داشته است که متاسفانه تخريب شده اند و تنها دوبرج از قلعه بالايي به جا مانده است. اين قلعه به دوره قاجاريه مربوط مي شود.
مردم روستاي شهابيه اعياد بزرگ ملي و مذهبي را به جشن و سرور و در ايام وفات و شهادت ائمه (ع) به عزاداري مي پردازند. مراسم شب چله و چهارشنبه سوري نيز در روستا برگزار مي شود. از ديگر مراسم رايج در اين روستا مي توان به مراسم روز عرفه، کوسه ناقلدي و عروس برون اشاره کرد.
مهم ترين بازي هاي محلي روستا عبارتند از دوز بازي، دستمال بازي، خط بازي، کفتر بازي، سياه بازي و الک دولک بازي.
در ميان مردم روستاي شهابيه انواع ترانه ها و آوازهاي محلي رواج دارد. اين ترانه ها غالبا همراه با سازهاي محلي مانند دهل، ني و غيره در عروسي ها و مراسم جشن و شادي اجرا مي شوند.
پوشاک اکثر مردان کت، شلوار و کفش و پوشش زنان نيز شامل روسري، چادر، پيراهن، کفش و ديگر لباس هاي زنانه مي باشد. مردم روستا در گذشته از لباس هاي محلي استفاده مي کردند.
...


مبلغ قابل پرداخت 47,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۸ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 88

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما