محل لوگو

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 987
  • بازدید دیروز : 1075
  • بازدید کل : 3634781

معاد شناسي در آمووزه هاي پيامبران


معاد شناسي در آمووزه هاي پيامبران

نام فایل : معاد شناسي در آمووزه هاي پيامبران

فرمت : .doc

تعداد صفحه/اسلاید : 17

حجم : 9 مگابایت


ظهور و سقوط فرهنگ و تمدن اسلامي اندلس
¤ بهروز دانشور
تاريخ آموزه هاي بسياري دارد. به تعبير حضرت امام خميني تاريخ معلم انسانهاست از اين رو خداوند در قرآن مجيد به دفعات از شرح احوال گذشتگان به منظور عبرت آموزي و هدايت انسانها سخن به ميان آورده است. از جمله در سوره آل عمران آيه 137 آمده است: «قد خلت من قبلكم سنن فسيروا في الارض فانظروا كيف كان عاقبه المكذبين» پيش از شما سنت هايي وجود داشت كه هر قوم طبق اعمال خود سرنوشت هايي داشتند كه شما نيز همانند آن را داريد پس در روي زمين گردش كنيد و مشاهده كنيد عاقبت تكذيب كنندگان آيات خداوند چگونه بود.
بر مسلمانان است كه از تاريخ گذشته خود پند بگيرند و از آن عبرت بياموزند تا دوباره به سرنوشت گذشتگان دچار نشوند. از اين جهت تاريخ فرهنگ و تمدن اسلامي اندلس بسيار خواندني ومفيد است. در نوشتار حاضر ضمن بررسي ابعاد گوناگون فرهنگ وتمدن اسلامي اندلس آسيب شناسي و علل افول خورشيد تابناك آن تمدن نيز مطرح خواهدشد.
موقعيت جغرافيايي اسپانيا
اسپانيا يكي از مراكز مهم انتقال تمدن اسلامي به اروپا و همچنين پل ارتباطي ميان شرق و غرب در زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي در طول مدت 800 سال بوده است. اين كشور در جنوب غرب اروپا با كشور ديگر يعني پرتغال شبه جزيره ايبري را تشكيل مي دهند.
ورود مسلمانان به اندلس
درسال 89 هـ.ق وليدابن عبدالملك خليفه اموي موسي ابن نصير را به حكومت آفريقيه (شمال آفريقا) منصوب كرد.
در ادامه فتوحات مسلمانان در قرن هفتم و هشتم ميلادي در شمال آفريقا با توجه به زمينه هاي سياسي اجتماعي و اقتصادي و از جمله كاهش بارندگي و خشكسالي و نيز اختلافات داخلي بربرهاي تازه مسلمان شده آن منطقه در صدد برآمدند با كشف مناطق جديد و تصرف آن مشكلات خود را تا حدودي حل نمايند. درهمين ايام اطلاعات و گزارشاتي از ثروت و اقتصاد اسپانيا و خاك حاصلخيز آن به دست مسلمانان رسيد و آنان وادار به تسخير اسپانيا شدند.
اوضاع داخلي اسپانيا از جمله بي عدالتي هاي اجتماعي و فاصله طبقاتي كه در يك طبقه عده اي از ويزيگوتها و اشراف محلي و كشيشان كليسا در رفاه و آسايش كامل بوده و طبقه ديگر يعني كشاورزان وابسته به زمين و غلامان و بردگان در رنج و مشقت بودند زمينه را براي دخالت يك نيروي خارجي فراهم ساخت. با توجه به زمينه هاي يادشده درسال 92هـ.ق در زمان خلافت وليد اول سپاهي مركب از عربها و بربرها به قصد فتح اسپانيا اعزام شدند. طارق سپاهيان خود را كه از تنگه ميان مراكش و اسپانيا عبور داد و از آن تاريخ به بعد اين تنگه به نام جبل الطارق ناميده شد.
طارق هنگامي كه وارد اسپانيا شد كه «رودريك» يا «آذرنيوگ» پادشاه آن سرزمين مشغول فرونشاندن شورش هاي داخلي كشور خود بود. رودريك با شنيدن خبر حمله مسلمانان به پايتخت بازگشت و به جنگ با مسلمانان پرداخت اما لشكر رودريك شكست خورد و خود نيز به روايتي كشته شد.
تاريخ اسپانياي اسلامي در اين زمان يعني از ورود طارق ابن زياد به اندلس درسال92هـ.ق تا 897هـ.ق كه آخرين بازمانده هاي مسلمانان از اسپانيا اخراج شدند به طور خلاصه به چند دوره به شرح زير تقسيم مي شود.
1-ازسال 92 تا 138هـ.ق فتح اسپانيا توسط طارق ابن زياد تا روي كارآمدن امويان اندلس
2- ازسال 138 تا 422هـ.ق حكومت امويان اندلس
3- ازسال 422تا 479 دوره ملوك الطوايفي
4- ازسال 479تا 543دوره حكومت مرابطون
5- ازسال 543 تا 632 دوره حكومت موحدون
6- از سال 632 تا 897 حكومت خاندان بني نصر يعني ازسقوط موحدون تا حاكميت مسيحيان بر كل اسپانيا
شكوه تمدن اسلامي اندلس
اسپانيا هشت قرن در دست مسلمانان بود و نور آن تمدن اروپا را نوراني ساخته بوده علم و ادب و صنعت فقط در همين سرزمين اروپاي رونق داشت و از همين رهگذر بود كه علوم رياضي- فلكي- گياه شناسي - تاريخ- فلسفه و قانونگذاري در اسپانياي اسلامي تكميل شد و به بار نشست.
جالب است بدانيم كه اين تحول وپيشرفت زماني بود كه اروپا گرفتار دوره ركود علمي قرون وسطي بود و از ناداني و جهالت رنج مي برد.
...


مبلغ قابل پرداخت 47,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۷ فروردین ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 100

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما